No Comments
Kérjük, hogy ossza meg, mert az ismerőseit is érdekelheti. Köszönjük

Influencer jelentése

Hasonlóan a közösségi médiához, trollokhoz vagy a körlevelekhez, az influencer kifejezés is egyike azoknak a szavaknak, amelyeket az állandó használat értelmetlenné tett. Influencernek nevezni valakit egyszerre lehet sértő és inspiráló is, de lehet a kisvállalkozók csapása vagy a marketing jövője is.

Influencer kultúra

Ki is az influencer?

Szóval mi is az influencer jelentése?

 

Az influencer egy olyan személy, aki vélt (vett) vagy valós befolyást gyakorol a környezetében élő emberekre. Minden kornak megvoltak az influencerei, csak akkor lehet, hogy nem így hívtuk őket. A mai kor sajátossága lévén az influencer környezete -akikre hatást gyakorol – nem feltétlenül egyezik meg a közvetlen környezetében élőkkel, hanem valamilyen közös választás, hasonulás, érdeklődési kör, szubkultúra képviselői verődnek össze az internet segítségével, gyakorlatilag a világ bármely szegleteiből. Az „influencer kultusz” elválaszthatatlanul kötődik a fogyasztáshoz és a technológia térnyeréséhez. Maga az influencer kifejezés annak a rövidítése, hogy valaki (valami) képes arra, hogy mások vásárlási szokásait befolyásolja azáltal, hogy valamilyen formában eredeti – gyakran szponzorált – tartalmat tölt fel közösségi média platformjaira. Ennek a tartalomnak az értéke pedig számokban mérhető a szponzorok számára és az alkotójának tekintélyéből, hitelességéből származik.

befolyásos influencerek

Kylie Jenner – az egyik legbefolyásosabb influencer

 Influencer vs. influencer

Természetesen az influencerek világában is vannak nehéz bombázók és vannak, akik jóval kisebb befolyással bírnak, vagy jóval csekélyebb rétegekre tudnak hatni. Egy divatblogger megjelöli a kedvenc webshopját, vagy egy testépítő a fehérjepor gyártóját – ezek nem bírnak akkora horderővel, mint amikor mondjuk Hosszú Katinka hivatkozik a Rexonára. A valódi befolyásoló képesség feltételez egyfajta kapcsolatot a tartalomkészítő és a tartalom fogyasztó között, ez pedig a néző befolyásolási hajlandóságával mérhető. A felhasználók ugyanis úgy tekintenek az influencerekre, akár egy közeli ismerősre, semmint egy hirdetőre, mivel az általuk előállított tartalom hétköznapi módja hitelessé teszi a közlendőjüket. Valójában ez csupán illúzió, ugyanazok a kis- és nagy cégek állnak mögöttük kőkemény szerződésekkel, akik a megszokott formákban is hirdetnek.

kkw influencer

KKW

Celebek, sztárok, influencerek…

Persze, ez nem azt jelenti, hogy minden népszerű közösségi média felhasználó influencer is. De ugyanígy az ellenpóluson is akadnak olyan hírességek – mint például Ördög Nóra, vagy Lilu- akik egykor televíziós személyiségként kerültek fel a palettára, de ma már többnyire influencerként vannak jelen a köztudatban, vagy legalábbis egyre meghatározóbb ez a fajta tevékenységük.   Hagyományosan a hírességek népszerűsége valamilyen bevált iparból ered: film, színház, televízió, zene. Az influencerek népszerűségének elterjedése – ha az alapoktól építik fel magukat – ennél sokkal fokozatosabb. Olyan eredeti tartalmat kell létrehozniuk, amely nem csak felhívja magukra a figyelmet, hanem valamilyen értelemben ki is kell vívniuk közönségük bizalmát, tiszteletét.

Egy színész, zenész, vagy közszereplő viselkedhet influencerként – mintegy kiegészítő tevékenységként – de ez gyakran hitelteleníti vagy aláássa a magukról korábban kialakított nyilvános képet. Az influencerek esetében a nyilvánosan kialakított/kialakult kép többnyire megegyezik a hétköznapi énjükkel és éppen ez az, amitől hitelessé válik a követőik szemében a véleményük.

influencer

Julia Roberts kisétál egy étteremből, ahol paparazzik követik lépéseit..

Érdekesség: A fenti állítás a Hollywoodi sztárok esetében igaz fokozottan. Hollywoodban a sztárság és a celebség között éles határ húzódik, ezzel szemben Magyarországon gyakori, hogy valaki mindkét terepen otthonosan mozog. A külföldi hírességek, filmsztárok akár évtizedeken keresztül építik karrierjüket, imidzsüket. Az efféle sztársághoz az érinthetetlenség látszatának fenntartása szorosan hozzátartozik, a nagy filmes sztárok a celebekkel ellentétben általában óvják magánéletüket és kialakított imidzsüket a nyilvánosság elől.

influencer marketing

influencer marketing

Influencer marketing

Természetesen egy kissé ironikus az, hogy az észlelt hitelesség és tapasztalaton alapuló szakértői vélemény az influencerek jellemzője, hiszen ezek valójában megegyeznek a termékmarketinggel. Ez a fajta korrumpáltság a fogyasztók előtt ismert és teljesen normális lett az influencer iparban, a vonatkozó jogszabályok miatt pedig kötelességük is jelezni posztjaikban a szponzorált tartalmakat.

Influencer történelem

Az influencerség története lényegében megegyezik az internet történetével. A világháló 90-es években való megjelenése a korlátlan interaktivitás új korszakát nyitotta meg, amely lehetővé tette szerte a világon a felhasználók számára a kapcsolatok kiépítését és fenntartását olyanokkal is, akikkel könnyen lehet, hogy a valóságban nem találkoztak soha személyesen. 90-es évek végén, 2000-es években alakult fórumok lehetővé tették az emberek számára, hogy nyilvánosan válaszolhassanak más felhasználók gondolataira, utat nyitva ezzel a virtuális közösségek alakulásának. Ezek a fórumok általában egy specifikus téma köré alakultak egy bizonyos réteg érdeklődését övezve. Az itt aktívan (és hitelesen) felszólaló felhasználók váltak a mai értelemben véve első influencerekké. Mára szerte a világon behálózzák az internetet ezek a digitális közösségek.   Ahogy egyre több és több felhasználó csatlakozott ezekhez a közösségekhez a márkák és a marketingesek elkezdték érezni a nyilvánosság és a felhasználói igények megértésében rejlő lehetőségeket. Tanulmányok szerint a fogyasztók sokkal többre értékelik más fogyasztók tapasztalatain alapuló forrásokat, mint a márkák által nyilvánosságra hozott promóciós anyagokat egy bizonyos termékről. Ráadásul a hirdetésekkel ellentétben az idegenek bejegyzései gyakran viszonylagosak, szórakoztatóak, explicitek.

milleniumi influencerek

Milleniumi influencerek

Milleniumi influencerek – MindComet

A 2000-es évek elején az egyik első nagy médiavállalat a MindComet volt, aki megkereste a MySpace üzenőfal moderátorokat, illetve felhasználókat, hogy ajándékkártyákért vagy kedvezményekért cserébe népszerűsítsenek márkákat, termékeket a népszerű fórumokon. Ezzel be is indult az influencerség kultusza, hamarosan olyan nagy cégek kerültek az ilyen módon hirdetők soraiba, mint a Sony, a Nike, az Apple….

A személyes blogok megjelenése és térhódítása a 2000-es években évtizedekkel beelőzte a modern influencer kultúrát, mire széles körben ismert jelenséggé vált. Ekkor vált ugyanis gyakorlattá, hogy a nagy cégek ingyenes mintákat küldenek termékeikből befolyásos bloggereknek véleményükért, értékelésükért cserébe. Azt, hogy ez mennyire etikus gyakorlat már akkoriban heves viták követték.

influencerség

BlogStar

Nem is kellett 2004-nél tovább várni arra, hogy elinduljon az első influencer marketing hálózat melyet a MindComet alapított Blogstar néven. Kezdetben privát e-mail adatbázisként működött, azokról a befolyásos bloggerekről, akik érdekeltek voltak abban, hogy fizetésért posztoljanak a kiemelt ügyfelek számára. Ez a gyakorlatban valahogy úgy működött, hogy az adatbázis számára körlevélként kiküldték a briefeket a feladatról, majd a jelentkezőket értékelve megállapodtak az ügyfeleik nevében a további részletekről, megállapodási feltételekről. Akkoriban átlagosan 5-10 dollárt fizetett egy posztért cserébe a BlogStar. Így is reklámozták magukat, volt olyan szórólapjuk, amelyen az állt „Könnyű pénz… vegyél magadnak egy burgert vagy valamit…” 

 PayPerPost

A BlogStar továbbgondolt utódja volt a PayPerPost, az első automatizált digitális influencer piactér, amely összekapcsolta a hirdetőket a bloggerekkel és más influencerekkel. Ebbe a rendszerbe a hirdetők úgy kerülhettek be, hogy fizettek a megjelenésért, vagyis azért, hogy részletezzék milyen influencert keresnek, milyen terméket szeretnének promotálni és hogyan.

A PayPerPost fogadtatása nem volt felhőtlen – bár ma már senki nem kérdőjelezi meg morálisan a jogosultságát a fizetett véleményeknek, akkoriban akadtak ellenzők szép számmal, akik felháborodtak. Ilyen volt a ma is működő TechCrunch és BusinessWeek magazinok, akik cikkeket hoztak le arról, hogy a „PayPerPost -tal eladhatod a lelked is”. A vita komolyságát mutatta az is, hogy a MindComet-es Ted Murphy, aki a PayPerPost-ot alapította összefutott egy konferencián a TechChrunch főszerkesztőjével és amikor kérdést szeretett volna felé megfogalmazni, az visszautasította a választ és azt kérdezte, „Hogy engedhették be az épületbe” és, hogy „Ő a leggonoszabb ember a teremben.” A PayPerPost megjelenése után nem sokkal elkezdtek más cégek is berobbani az influencer piacra és a közvélemény számára is egyértelműen kiszivárgott az influencer marketing gyakorlata, miután pár prominens tech blogger tollából kiszivárgott, hogy a Microsoft ingyenes Acer laptopokat küldött nekik „ajándékba”.

influencer

influencerek akció közben New Yorkban

Influencer marketing számokban

A következő években is csak nőtt az influencer marketinget alkalmazó kampányok sora. Hogy számokban mérve mennyire volt ez sikeres? A Kmart a PayPerPost-on keresztül 500 dolláros ajándékkártyát adott hat influencernek, cserébe felkérte őket, hogy blogoljanak a Kmart-os vásárlási tapasztalataikról. Az így létrejött kampány 800 blogbejegyzést és 3200 tweet-et generált, és 30 nap alatt közel 2,5 millió embert ért el 2007-ben.  Ekkor kezdték el Amerikában szabályozni, hogy az influencereknek publikussá kell tenniük, ha azért kapnak valamit, hogy reklámcéllal posztoljanak róla, és az befolyásolhatja a felhasználók vásárlási szokásait, de a gyakorlatban ez elég nehézkesen érhető tetten. 2016 óta Magyarországon is szabályozza a GVH a véleményvezérek kötelezettségeit ezt illetően és borsos bírságokkal igyekszenek is betartani ezt a kötelezettségvállalást.

Az elmúlt években az influencer marketing egy több milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát és a fizetett termékmegjelenítések, említések, vélemények felbecsülhetetlen marketing eszközzé váltak.

Kim K Instagramja

Végezetül itt egy TOP 10 Influencer lista 2020-ban:
(Elköteleződés alapján) ·

legyél te is influencer

A Pallas Communication Reklámügynökség sokkal többet rejt magában egy klasszikus marketing tanácsadó vállalkozásnál. Bökönyi Norbert - az alapító - állandó lendülettel és lelkesedéssel keresi ügyfeleinek az újabb és újabb értékesítési megoldásokat. Valódi, hamisíthatatlan gyakorlati szakember, aki az életben is adott már el ezernyi terméket! Nem csak meséket sző arról, hogy hogyan kéne valamit felépíteni, hanem meg is valósítja a klienseinek a vágyait, elérendő céljait. Olykor a nulláról épít fel egy vállalkozást a terméktől, a weboldalán át, a komplett marketing kampányig. Már működő, profitot termelő vállalkozásoknak is szívesen segít a folyamatos, biztonságos megtérülés növelésében. Ezért azonban sokat kell dolgozni! Az áldozatos és folyamatos munka biztosítja az előrehaladást. Lépésről-lépésre meghozza a várt eredményeket. Legfőbb erőssége a konkrét eredmények realizálása mellett a komplex online marketing szemlélet. Úgy sakkozik a marketing eszközökkel: Google SEO, Google AdWords kampány, Facebook kampány, Email adatbázis építés, Hírlevél marketing, Hírlevél szövegírás, EDM kampány, Tartalomfejlesztés, Videó marketing, Affiliate marketing, Komplex médiavásárlás és kampány kivitelezés, hogy abból kézzelfogható, folyamatosan növekvő értékesítés történik. Bár rendszeresen hívják előadónak, folyamatosan publikál, mégis a legnagyobb kitüntetés egy őszinte köszönet, hála az ügyfeleitől.

Rólunk és a blogról

Bökönyi Norbert Online marketing expert

Bökönyi Norbert - Online marketing expert/Database marketing specialist

Hogyan érheti el Ön is üzleti céljait? Hogyan fog Önnek is teljesülni az online értékesítésben áhított célkitűzése? Mi ismerjük a receptet! Kipróbáltuk, megsütöttük, működik. Megkóstolja? A puding próbája...

Jelentkezzen INGYENES elemzésünkre! (Rövidesen elérhető)

Az internetes ügyfélszerzés egyik alapját azok az érdeklődők képezik, akik a Google keresőből találnak rá a weboldalára. Ezzel a látogatószerzési módszerrel egy folyamatos, masszív ügyfélkört tud képezni Ön is, amelyet aztán más marketing eszközökkel tovább atud bővíteni. ITT ÉS MOST EGY INGYENES SEO ELEMZÉST KÍNÁLUNK ÖNNEK!

101 hasznos tipp... Rövidesen!

Online marketing segítségre van szüksége? Keressen minket bátran!

Csaba Mile
Csaba Mile
12:34 17 Jun 20
after 2 years of collaboration, professionalism and flexibility resulted in a Google Ads business that produced very... good metrics. I can only recommend :)read more
Andrea Kovács
Andrea Kovács
12:40 20 Apr 20
Norbert, We are very grateful for your resilient attitude in a crisis situation, for your loyal behavior towards us.... Thanks for the "Free Webinars" from which we got a lot of good ideas too. And thank you for the extra time you took to get us out of the chase as well. Andrea Kovácsread more
István Szabó
István Szabó
17:40 23 Nov 19
During the ordering process, Google Ads ads management, SEO building and Facebook ad management were discussed. I... didn't have any problems. While the Pallas Communication team is not lightning fast, it puts on the table extremely precise work and I thank them for their outstanding results. A professional team, they do an outstanding job in our online marketing. Norbert Bökönyi is the best Adwords and Internet marketing expert for me. We need to slowly increase the quantities we order from our suppliers, and we have received as many orders as he has managed our Google Adwords account and marketing. Thank you for the results.read more
László Németh
László Németh
09:48 19 Nov 19
Slowly For two years we have been working with the agency, the service I received and the ideas have exceeded my... expectations. We use Google Ads, AdWords and SEO services and we achieved good results in all three areas.read more
Ádám Kiss
Ádám Kiss
07:29 25 Oct 19
Thank you very much for your work on our Facebook and Instagramm pages and for all the great ideas and friendly... attitude!read more
See All Reviews

Még több izgalmas poszt?

Nézze meg az összeset

Ön mit szól ehhez?

MOST TÉRÍTÉSMENTES! KORONA VÍRUS WEBINAR VEZETŐKNEK, CÉGTULAJDONOSOKNAK