Influencer jelentése
Hasonlóan a közösségi médiához, trollokhoz vagy a körlevelekhez, az influencer kifejezés is egyike azoknak a szavaknak, amelyeket az állandó használat értelmetlenné tett. Influencernek nevezni valakit egyszerre lehet sértő és inspiráló is, de lehet a kisvállalkozók csapása vagy a marketing jövője is.
Ki is az influencer?
Az influencer egy olyan személy, aki vélt (vett) vagy valós befolyást gyakorol a környezetében élő emberekre. Minden kornak megvoltak az influencerei, csak akkor lehet, hogy nem így hívtuk őket. A mai kor sajátossága lévén az influencer környezete -akikre hatást gyakorol – nem feltétlenül egyezik meg a közvetlen környezetében élőkkel, hanem valamilyen közös választás, hasonulás, érdeklődési kör, szubkultúra képviselői verődnek össze az internet segítségével, gyakorlatilag a világ bármely szegleteiből. Az „influencer kultusz” elválaszthatatlanul kötődik a fogyasztáshoz és a technológia térnyeréséhez. Maga az influencer kifejezés annak a rövidítése, hogy valaki (valami) képes arra, hogy mások vásárlási szokásait befolyásolja azáltal, hogy valamilyen formában eredeti – gyakran szponzorált – tartalmat tölt fel közösségi média platformjaira. Ennek a tartalomnak az értéke pedig számokban mérhető a szponzorok számára és az alkotójának tekintélyéből, hitelességéből származik.
Kylie Jenner – az egyik legbefolyásosabb influencer
Természetesen az influencerek világában is vannak nehéz bombázók és vannak, akik jóval kisebb befolyással bírnak, vagy jóval csekélyebb rétegekre tudnak hatni. Egy divatblogger megjelöli a kedvenc webshopját, vagy egy testépítő a fehérjepor gyártóját – ezek nem bírnak akkora horderővel, mint amikor mondjuk Hosszú Katinka hivatkozik a Rexonára. A valódi befolyásoló képesség feltételez egyfajta kapcsolatot a tartalomkészítő és a tartalom fogyasztó között, ez pedig a néző befolyásolási hajlandóságával mérhető. A felhasználók ugyanis úgy tekintenek az influencerekre, akár egy közeli ismerősre, semmint egy hirdetőre, mivel az általuk előállított tartalom hétköznapi módja hitelessé teszi a közlendőjüket. Valójában ez csupán illúzió, ugyanazok a kis- és nagy cégek állnak mögöttük kőkemény szerződésekkel, akik a megszokott formákban is hirdetnek.
KKW
Persze, ez nem azt jelenti, hogy minden népszerű közösségi média felhasználó influencer is. De ugyanígy az ellenpóluson is akadnak olyan hírességek – mint például Ördög Nóra, vagy Lilu- akik egykor televíziós személyiségként kerültek fel a palettára, de ma már többnyire influencerként vannak jelen a köztudatban, vagy legalábbis egyre meghatározóbb ez a fajta tevékenységük. Hagyományosan a hírességek népszerűsége valamilyen bevált iparból ered: film, színház, televízió, zene. Az influencerek népszerűségének elterjedése – ha az alapoktól építik fel magukat – ennél sokkal fokozatosabb. Olyan eredeti tartalmat kell létrehozniuk, amely nem csak felhívja magukra a figyelmet, hanem valamilyen értelemben ki is kell vívniuk közönségük bizalmát, tiszteletét.
Egy színész, zenész, vagy közszereplő viselkedhet influencerként – mintegy kiegészítő tevékenységként – de ez gyakran hitelteleníti vagy aláássa a magukról korábban kialakított nyilvános képet. Az influencerek esetében a nyilvánosan kialakított/kialakult kép többnyire megegyezik a hétköznapi énjükkel és éppen ez az, amitől hitelessé válik a követőik szemében a véleményük.
Julia Roberts kisétál egy étteremből, ahol paparazzik követik lépéseit..
Érdekesség: A fenti állítás a Hollywoodi sztárok esetében igaz fokozottan. Hollywoodban a sztárság és a celebség között éles határ húzódik, ezzel szemben Magyarországon gyakori, hogy valaki mindkét terepen otthonosan mozog. A külföldi hírességek, filmsztárok akár évtizedeken keresztül építik karrierjüket, imidzsüket. Az efféle sztársághoz az érinthetetlenség látszatának fenntartása szorosan hozzátartozik, a nagy filmes sztárok a celebekkel ellentétben általában óvják magánéletüket és kialakított imidzsüket a nyilvánosság elől.
influencer marketing
Természetesen egy kissé ironikus az, hogy az észlelt hitelesség és tapasztalaton alapuló szakértői vélemény az influencerek jellemzője, hiszen ezek valójában megegyeznek a termékmarketinggel. Ez a fajta korrumpáltság a fogyasztók előtt ismert és teljesen normális lett az influencer iparban, a vonatkozó jogszabályok miatt pedig kötelességük is jelezni posztjaikban a szponzorált tartalmakat.
Az influencerség története lényegében megegyezik az internet történetével. A világháló 90-es években való megjelenése a korlátlan interaktivitás új korszakát nyitotta meg, amely lehetővé tette szerte a világon a felhasználók számára a kapcsolatok kiépítését és fenntartását olyanokkal is, akikkel könnyen lehet, hogy a valóságban nem találkoztak soha személyesen. 90-es évek végén, 2000-es években alakult fórumok lehetővé tették az emberek számára, hogy nyilvánosan válaszolhassanak más felhasználók gondolataira, utat nyitva ezzel a virtuális közösségek alakulásának. Ezek a fórumok általában egy specifikus téma köré alakultak egy bizonyos réteg érdeklődését övezve. Az itt aktívan (és hitelesen) felszólaló felhasználók váltak a mai értelemben véve első influencerekké. Mára szerte a világon behálózzák az internetet ezek a digitális közösségek. Ahogy egyre több és több felhasználó csatlakozott ezekhez a közösségekhez a márkák és a marketingesek elkezdték érezni a nyilvánosság és a felhasználói igények megértésében rejlő lehetőségeket. Tanulmányok szerint a fogyasztók sokkal többre értékelik más fogyasztók tapasztalatain alapuló forrásokat, mint a márkák által nyilvánosságra hozott promóciós anyagokat egy bizonyos termékről. Ráadásul a hirdetésekkel ellentétben az idegenek bejegyzései gyakran viszonylagosak, szórakoztatóak, explicitek.
Milleniumi influencerek
A 2000-es évek elején az egyik első nagy médiavállalat a MindComet volt, aki megkereste a MySpace üzenőfal moderátorokat, illetve felhasználókat, hogy ajándékkártyákért vagy kedvezményekért cserébe népszerűsítsenek márkákat, termékeket a népszerű fórumokon. Ezzel be is indult az influencerség kultusza, hamarosan olyan nagy cégek kerültek az ilyen módon hirdetők soraiba, mint a Sony, a Nike, az Apple….
A személyes blogok megjelenése és térhódítása a 2000-es években évtizedekkel beelőzte a modern influencer kultúrát, mire széles körben ismert jelenséggé vált. Ekkor vált ugyanis gyakorlattá, hogy a nagy cégek ingyenes mintákat küldenek termékeikből befolyásos bloggereknek véleményükért, értékelésükért cserébe. Azt, hogy ez mennyire etikus gyakorlat már akkoriban heves viták követték.
Nem is kellett 2004-nél tovább várni arra, hogy elinduljon az első influencer marketing hálózat melyet a MindComet alapított Blogstar néven. Kezdetben privát e-mail adatbázisként működött, azokról a befolyásos bloggerekről, akik érdekeltek voltak abban, hogy fizetésért posztoljanak a kiemelt ügyfelek számára. Ez a gyakorlatban valahogy úgy működött, hogy az adatbázis számára körlevélként kiküldték a briefeket a feladatról, majd a jelentkezőket értékelve megállapodtak az ügyfeleik nevében a további részletekről, megállapodási feltételekről. Akkoriban átlagosan 5-10 dollárt fizetett egy posztért cserébe a BlogStar. Így is reklámozták magukat, volt olyan szórólapjuk, amelyen az állt „Könnyű pénz… vegyél magadnak egy burgert vagy valamit…”
A BlogStar továbbgondolt utódja volt a PayPerPost, az első automatizált digitális influencer piactér, amely összekapcsolta a hirdetőket a bloggerekkel és más influencerekkel. Ebbe a rendszerbe a hirdetők úgy kerülhettek be, hogy fizettek a megjelenésért, vagyis azért, hogy részletezzék milyen influencert keresnek, milyen terméket szeretnének promotálni és hogyan.
A PayPerPost fogadtatása nem volt felhőtlen – bár ma már senki nem kérdőjelezi meg morálisan a jogosultságát a fizetett véleményeknek, akkoriban akadtak ellenzők szép számmal, akik felháborodtak. Ilyen volt a ma is működő TechCrunch és BusinessWeek magazinok, akik cikkeket hoztak le arról, hogy a „PayPerPost -tal eladhatod a lelked is”. A vita komolyságát mutatta az is, hogy a MindComet-es Ted Murphy, aki a PayPerPost-ot alapította összefutott egy konferencián a TechChrunch főszerkesztőjével és amikor kérdést szeretett volna felé megfogalmazni, az visszautasította a választ és azt kérdezte, „Hogy engedhették be az épületbe” és, hogy „Ő a leggonoszabb ember a teremben.” A PayPerPost megjelenése után nem sokkal elkezdtek más cégek is berobbani az influencer piacra és a közvélemény számára is egyértelműen kiszivárgott az influencer marketing gyakorlata, miután pár prominens tech blogger tollából kiszivárgott, hogy a Microsoft ingyenes Acer laptopokat küldött nekik „ajándékba”.
influencerek akció közben New Yorkban
A következő években is csak nőtt az influencer marketinget alkalmazó kampányok sora. Hogy számokban mérve mennyire volt ez sikeres? A Kmart a PayPerPost-on keresztül 500 dolláros ajándékkártyát adott hat influencernek, cserébe felkérte őket, hogy blogoljanak a Kmart-os vásárlási tapasztalataikról. Az így létrejött kampány 800 blogbejegyzést és 3200 tweet-et generált, és 30 nap alatt közel 2,5 millió embert ért el 2007-ben. Ekkor kezdték el Amerikában szabályozni, hogy az influencereknek publikussá kell tenniük, ha azért kapnak valamit, hogy reklámcéllal posztoljanak róla, és az befolyásolhatja a felhasználók vásárlási szokásait, de a gyakorlatban ez elég nehézkesen érhető tetten. 2016 óta Magyarországon is szabályozza a GVH a véleményvezérek kötelezettségeit ezt illetően és borsos bírságokkal igyekszenek is betartani ezt a kötelezettségvállalást.
Az elmúlt években az influencer marketing egy több milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát és a fizetett termékmegjelenítések, említések, vélemények felbecsülhetetlen marketing eszközzé váltak.
Kim K Instagramja
A Pallas Communication Reklámügynökség sokkal többet rejt magában egy klasszikus marketing tanácsadó vállalkozásnál. Bökönyi Norbert - az alapító - állandó lendülettel és lelkesedéssel keresi ügyfeleinek az újabb és újabb értékesítési megoldásokat. Valódi, hamisíthatatlan gyakorlati szakember, aki az életben is adott már el ezernyi terméket! Nem csak meséket sző arról, hogy hogyan kéne valamit felépíteni, hanem meg is valósítja a klienseinek a vágyait, elérendő céljait. Olykor a nulláról épít fel egy vállalkozást a terméktől, a weboldalán át, a komplett marketing kampányig. Már működő, profitot termelő vállalkozásoknak is szívesen segít a folyamatos, biztonságos megtérülés növelésében. Ezért azonban sokat kell dolgozni! Az áldozatos és folyamatos munka biztosítja az előrehaladást. Lépésről-lépésre meghozza a várt eredményeket. Legfőbb erőssége a konkrét eredmények realizálása mellett a komplex online marketing szemlélet. Úgy sakkozik a marketing eszközökkel: Google SEO, Google AdWords kampány, Facebook kampány, Email adatbázis építés, Hírlevél marketing, Hírlevél szövegírás, EDM kampány, Tartalomfejlesztés, Videó marketing, Affiliate marketing, Komplex médiavásárlás és kampány kivitelezés, hogy abból kézzelfogható, folyamatosan növekvő értékesítés történik. Bár rendszeresen hívják előadónak, folyamatosan publikál, mégis a legnagyobb kitüntetés egy őszinte köszönet, hála az ügyfeleitől.
Bökönyi Norbert - Online marketing expert/Database marketing specialist
Hogyan érheti el Ön is üzleti céljait? Hogyan fog Önnek is teljesülni az online értékesítésben áhított célkitűzése? Mi ismerjük a receptet! Kipróbáltuk, megsütöttük, működik. Megkóstolja? A puding próbája...
Az internetes ügyfélszerzés egyik alapját azok az érdeklődők képezik, akik a Google keresőből találnak rá a weboldalára. Ezzel a látogatószerzési módszerrel egy folyamatos, masszív ügyfélkört tud képezni Ön is, amelyet aztán más marketing eszközökkel tovább atud bővíteni. ITT ÉS MOST EGY INGYENES SEO ELEMZÉST KÍNÁLUNK ÖNNEK!
Bökönyi Norbert
Online Marketing Expert
A Vállalkozás Megálmodója
Pallas Communication
Online marketing ügynökséget, reklámügynökséget keres az értékesítésének a fellendítéséhez? A marketing keret jobb, magasabb megtérülésében vár segítséget? Komplett, komplex munkát vár el? Szeretné harcedzett, tapasztalt szakemberekre bízni a marketing befektetését? A Pallas Communication csapatában gyakorlatias, viharedzett marketing guruk támogatják a garantált ügyfélszerzést. Gondolt már arra, hogy átadja a stafétabotot a fókusz megtartása érdekében? Akkor a lehető legjobb helyen jár, mert mi több vállalkozás komplett ügyfélszerzését menedzseljük. Olyan összetett online marketinget építünk Önnek is, amely folyamatosan, biztonságosan, kiszámíthatóan hozza az ügyfeleket. Írjon, díjmentesen visszahívjuk. Vagy nézz e meg az Önnek szóló videót. Családi vállalkozások marketingjében segítünk, dolgozunk a KKV szektor képviselőivel, értékesítésben és marketingben is támogatunk multinacionális vállalatokat. Mindezeken felül az utóbbi 5 évben külföldi értékesítésben és marketingtevékenységben is segítjük ügyfeleinket.
Hétfőtől–Péntekig 9AM–5PM
Egy weboldal még mindig az origója az internetes jelenlétének, ezért fontos a milyensége. Büszkék vagyunk rá, hogy marketing és értékesítési szemlélettel átitatott oldalakat építünk, amelyeket (és gazdáikat) aztán a internet marketing szövevényes hálójában is segítjük.
Egy kép többet mond 1.000 szónál? És vajon mennyit mond Önről egy jó grafika, brossúra, banner, webdesign, Facebook fejléc kép vagy névjegykártya? Mindegy, hogy ki tervezi meg az arculatát? Vagy ez forintosítható?!
Hogyan lehet eredményes egy Facebook kampány? A Facebook rendszerben nagyon könnyen el lehet veszni. Ugyanaz a probléma vele, mint a többi hirdetési rendszerrel. Ez nem más, mint az a tény, hogy könnyen elfolyik a pénze benne.
Milyennek látja a Google a vállalkozását? Fejlődőnek vagy hanyatlónak? Ez komoly szerepet játszik abban is, hogy a weboldala milyen pozíciókat foglal el a keresőben. A Google szereti a rendszeres tartalombővülést, erre remek megoldást nyújt a blog írás, blogolás.
A cikkek írása minden vállalkozás velejárója kellene, legyen, de az élet rendszerint ezt teljesen másként alakítja. A weboldal tulajdonosok életvitele, napi rutinja - gondolom az Öné is - elég sűrű, így ezek a feladatok rendszerint elmaradnak. Rengeteg cikk, blogbejegyzés, PR Cikk, poszt, hírlevél születik meg a kezünk által naponta. Pontosan látjuk, hogy ez mennyire fontos a kommunikáció során. Egy vállalkozásnak láttatni kell a környezetével, ügyfeleivel, partnereivel, hogy létezik, sőt fejlődik. Ebben tud segítséget nyújtani a cikk írás szolgáltatásunk.
Egy webáruházban, ha 100 látogatóból 1 vásárló van, akkor az már sikertörténetnek számít. Vajon lehet emelni ezeket a rátákat, számokat? Megvalósítható az a utópiaszerű vágyálom, hogy a 100 látogatóból ennél több vásárlója legyen? És ha igen, akkor ennek mi a módszere, technikája a gyakorlatban? Ezt konverzióoptimalizálásnak nevezzük! Bár már ez a kifejezés is ismertté bált az elmúlt években, de a valódi háttérmunkáról keveseknek van rálátása. Ami nem is csoda, mert ez nagyon magas kvalitást igényel az internetes értékesítés területén. Itt röviden bemutatjuk, hogy miről van szó.
Érdemes a marketing outsourcing lehetőségével élni? Sokan sokféleképpen látják a helyzetet. Vannak maradiak, akik bent tartanák, másik részben kiszerveznék és a vezetők egy szűkebb hányada felismerte, hogy soha nem fognak házon belül annyira érteni az internetes marketinghez és webes értékesítéshez, mint egy erre szakosodott csapat. Nos az utóbbiaknak van igazuk, mert olyan fénysebességgel történik a fejlődés, hogy az követhetetlen. A saját munkája mellett Ön, az alkalmazottai vagy a vezetői képtelenek az online marketinggel naprakészen foglalkozni. Ezért érdemes egy megbízható csapatot választani. De hogyan válasszon? Mire érdemes figyelni a választása során? Erre hívjuk fel a figyelmet ebben a rövid bemutatásban és videóban.